CASCO BIZTOSÍTÁS
Kötelező vagy nem? Kell vagy nem kell? Pontosan mi ez és mire való? Sokszor merülnek fel ilyen és ehhez hasonló kérdések a casco biztosítással kapcsolatban, mely gyakran még mindig újkeletű fogalom a KGFB mellett. Érdemes foglalkozni ezzel a biztosítási formával, hiszen, ha tudjuk, hogy ezzel gépjárművünk akár teljes védelmét lefedhetjük és mekkora segítséget képes nyújtani bizonyos esetekben, akkor előszeretettel használjuk majd ki.
Mire is szolgál pontosan?
Ha a casco biztosítás megfogalmazását egyetlen egy szóval kellene meghatározni, akkor a vagyonbiztosítás lehetne a legmegfelelőbb erre. Eredetileg egy olyan gépjárműtörés-biztosítás, amely az autóban keletkező károk enyhítésére szolgál. Ez azt takarja, hogy a gépjárműben keletkezett károkat részben a biztosító fizeti ki.
A biztosítási védelem kiterjedésének mértéke változó lehet attól függően, hogy milyen szerződést kötünk.
Tudunk kötni teljes körű cascot, melynél a biztosítási védelem egyaránt kiterjed az elemi károkra, a töréskárokra, a lopáskárra, illetve még az üvegtörésre is.
Amennyiben alapos megfontolást követően úgy döntünk, hogy erre nincsen szükségünk, lehetőségünk van részleges védelmet nyújtó casco biztosítást is választani, mely esetén a védelem csak egyes kárfajtákra terjed ki, mint például lopás casco, törés casco stb.
Az elemi károk közül ugyan a jégverés a leggyakoribb, viszont más térítésekre is egyaránt igénybevehető a casco biztosítás. Ilyen például a tűz, villámcsapás, robbanás, földcsuszamlás, kő- és földomlás, szélvihar, felhőszakadás, árvíz, belvíz, lezúduló hótömeg, hónyomás által okozott kár.
Érdemes tudni, hogy a casco biztosítás a biztosított gépjármű széria kivitelű tartozékaiban keletkezett károkra nyújt szolgáltatást. Az utólag beépített vagy a szériakivitel felett rendelt tartozékok csak abban az esetben biztosítottak, ha azok az ajánlatban felsorolásra kerülnek és az extra tartozékok pótdíját megfizetjük.
Ezeknek tudatában érdemes figyelni erre és megtenni a szükséges bejelentést akkor, ha autónkra vásárolunk valamely plusz tartozékot.
Mi befolyásolja a díjakat és a térítés mértékét?
Az adott szerződés díjának mértékét első sorban a biztosítást megkötő személy előélete – nagyjából hasonlóképpen kell elképzelni, mint a KGFB megkötésénél – befolyásolja. Figyelembe veszik továbbá az autó árát, típusát, életkorát, teljesítményét és azt is, hogy földrajzi szempontból hol fogjuk használni gépjárművünket.
Amellett, hogy milyen kiterjedésű szerződést kötünk – teljes körű casco, részleges casco, kiegészítő szolgáltatások –, fontos összetevő, hogy milyen önrészt választunk ki forintális összegben (minimum 50.000 Ft, 100.000 Ft stb.) és százalékosan is (10%, 20%). Ez lesz az a rész, ami minket terhel egy cascokár igénylésénél.
Hogyan is működik az önrész?
Sokszor felmerülő kérdés az, hogy mekkora mértékű önrészt érdemes választanunk és káresemény esetén a százalék vagy a forintális összeg lesz a mérvadó, amit fizetnünk kell? Nézzük meg ezt pár egyszerű példa alapján. A felsorolt példák esetében 10% és 100.000 Ft önrész alapján számolunk.
- Tegyük fel, hogy keletkezik egy 800.000 forintos töréskárunk. A biztosító 700.000 forintot térít meg, 100.000 forintot pedig nekünk kell kifizetnünk. A 10% ugye itt csak 80.000 forint lenne, ami kevesebb mint a 100.000 forint, így az utóbbi kerül levonásra.
- Nézzük meg azt az esetet, ha keletkezik egy eléggé nagy, 2.000.000 forintos töréskár. A biztosító itt 1.800.000 forintot térít meg, nekünk pedig 200.000 forintot kell kifizetnünk. Azért alakul így a térítés összegének meghatározása, mivel jelen esetben a 10%, azaz 200.000 forint a nagyobb összeg, mint a 100.000 forint.
- Mi történik akkor, ha keletkezik egy 90.000 forintos töréskárunk? Ekkore sajnos nem térít a biztosító, mivel az összeg nem éri el az önrész mértékét, azaz a 100.000 forintot.
- Életszerű példa lehet az, amikor csak másnap reggel vesszük észre azt, hogy valaki az előző éjszaka végig húzta lakáskulcsát vagy akár táskájának a csatját autónkon és ezzel egy 120.000 forintos kárt okozott nekünk. Ebben az esetben a biztosító 20.000 forintot fog téríteni és a többi részt nekünk kell kifizetni.
Láthatjuk, hogy nem mindegy, milyen önrészt választunk szerződéskötés előtt, hiszen minél magasabb az önrész, annál mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni kár esetén. Az alacsonyabb önrész magasabb biztosítási díjakkal jár, azonban így is érdemese lehet kicsit többet szánni a casco biztosításra, hogy kár esetén minél kevesebb legyünk az önrészünk.
Összegezve, a casco segít abban, hogy a horribilis javítási költségeinket csökkentsük, s csak a szerződésben meghatározott önrészt kelljen nekünk kifizetni a százezres vagy akár milliós kiadások helyett.

